2020-1: Atemi

Atemi
Voor veel mensen roept het woord atemi het beeld van een karateslag op, aangezien het doel van karate training erin bestaat de tegenstander te vernietigen met een vuistslag of een stamp.
Ik schrijf dit hoofdstuk omdat velen denken dat er in de studie van aikido geen plaats is voor atemi.
Het is een feit dat, in de huidige aikidobeoefening, atemi geweerd worden omwille van het risico de beginners te kwetsen, en ook om te vermijden dat men door de studie van atemi de moeilijker technieken zou gaan verwaarlozen. Nochtans hebben degenen die beweren dat in aikido geen atemi thuishoort, nog minder dan niks van aikido begrepen. Ueshiba Morihei O-sensei definieerde aikido als volgt: “Aikido is er invliegen en er op slaan” (irimi en atemi). Alle technieken van aikido bevatten meerdere atemi.
Etymologisch gezien drukt ateru het idee uit de prijs van een stuk grond juist te kunnen schatten. Door uitbreiding krijgen we; precies plaatsen, op de juiste plaats terechtkomen, het doel raken. Het woord bevat dus het idee van succes. Mi betekent persoon of lichaam.
Atemi betekent het slaan naar vitale punten, om bewusteloosheid of dood te veroorzaken. Iemand oppervlakkig kwetsen of zelfs een been breken is geen atemi. Een aikido atemi wordt gebruikt om de intentie van de aanvaller te domineren, zijn aandacht en evenwicht te verbreken en het verloop van zijn handeling te verstoren. Van deze lichte atemi’s kan men overgaan naar de dodelijke atemi. Denk hierbij aan het mogelijk gebruik van een mes.
Als je de acupunctuurpunten bestudeert zoals ze tegenwoordig ontwikkelt worden, hoop ik dat je zal begrijpen dat de punten die genezing kunnen brengen, evengoed de dood kunnen veroorzaken. Dit is een goed voorbeeld dat aantoont dat alles een achterkant (ura) zowel als een voorkant (omote) heeft.
Uit “Aikido”, Nobuyoshi Tamura

2019-11: Shizentai

Shizentai betekent voor de overgrote meerderheid van de mensen in de vechtsporten “natuurlijke houding”
en dat is het einde van hun zoektocht naar begrip.
Shizentai is een van de hoogste uitdrukkingen van Budo.
Shizentai betekent niet alleen in een natuurlijke positie te staan,
maar het betekent ook bereid zijn om met elke situatie om te gaan.

Shogun Tokugawa Iemitsu.

I find this interesting words from
Shogun Tokugawa Iemitsu.

The strong, manly ones in life are those who understand the meaning of the word patience. Patience means restraining one’s inclinations. There are seven emotions: joy, anger, anxiety, love, fear, grief, and hate; and if a man does not give way to these, he can be called patient. I am not as strong as I might be, but I have long known and practiced patience.

2019-10 Aikikai & AIKI-JUTSU

Zaterdag 5 oktober 2019 was het bestuur van de NVBL aanwezig in Coevorden .
Er was een drie dagen Aikikai & Aiki-Jutsu stage van Furi Suku Ryu georganiseerd met Shihan Piotr Borowski 6e dan en Shihan Cees de Jongh 8e dan
Beide stage stages waren bijzonder leerzaam. Extra aandacht in de les van Shihan Piotr Borowski o.a in het langzaam opbouwen en duidelijk de technieken laten zien .
En niet op topsnelheid waardoor sommige technieken slordig werden .
Bij Shihan Cees kwam o.a ook naar voren het praatje , plaatje en daadje
Het voor doen naar verschillende richtingen .
Het was een goed georganiseerde dag mijn komplimenten aan de organisitoren van deze stage dagen .
Namens de voorzitter
NVBL
Nico Waerts

2019 : Fosfaatpool Training Karate

FOSFAATPOOL TRAINING KARATE

Deze training vorm is zeer geschikt voor wedstrijd vechters alleen sparren/kumite is niet voldoende
De zogenaamde fosfaatpool training is gericht op het verkleinen van de hersteltijd van het eerder beschreven creatinefosfaatsysteem en het vergroten van de creatine opslag.
Hierdoor leert het lichaam de verbruikte hoeveelheid creatine sneller aan te vullen waardoor we maximale (explosieve, krachtige) inspanningen langer vol kunnen houden. Omdat het hier gaat om een systeem wat van zichzelf weinig capaciteit heeft (genoeg voor 10-20 seconden) lijkt het misschien niet helemaal in het straatje van conditietraining te passen.
Toch gaat het hier om een energiesysteem wat uitgeput kan raken, en waarbij training het uithoudingsvermogen van dit systeem kan verbeteren. Zeker niet onpraktisch aangezien het creatinefosfaatsysteem een zeer krachtige bron van energie is.
Fosfaatpool training dient volgens de volgende richtlijnen te gebeuren:
15-20 sec. maximale explosieve inspanning (met daarbij ook de intentie om zo explosief als mogelijk te bewegen!);
-3 tot 5 herhalingen/sets;
Rustpauzes in een verhouding van 1 tot 2, bijvoorbeeld 30 sec. rust tegenover 15 sec. inspanning. In de rustperiode kan het creatinefosfaatsysteem zichzelf weer aanvullen.
Een praktijkoefening volgens dit systeem zou kunnen zijn:
15 seconden voluit stootcombinaties op de zak, gevolgd door 30 sec. actieve rust waarbij de stoten in een langzaam en beheerst tempo worden uitgevoerd. Deze handeling wordt 3 tot 5 keer herhaald.

Zoals gezegd is fosfaatpool training gericht op het vergroten van de creatine opslag. De verwachting bij deze training is dat het tijdens de daarop volgende herstelperiode zal ‘supercompenseren’ door het opslaan van meer creatine in de spieren.Supercompensatie houdt in dat het lichaam na uitputting of beschadiging door zware lichamelijke training zich gaat voorbereiden om dergelijke lichamelijke belasting in het vervolg beter het hoofd te kunnen bieden. De voorbereiding in dit geval is het vergroten van de eigen creatine opslag

Nico Waerts Budokai Texel