2020-1 Nieuwe locatie Kawaguchi Dojo

Nieuwe locatie Kawaguchi Dojo
Verdilaan 194
3208 NH Spijkenisse
Jeugdles van 18.00 tot 19.00 uur vanaf 11 februari 2020
Volwassen van 20.00 tot 21.00 uur vanaf 3 maart 2020
Met sportieve groet.
Michael en Dick
Kawaguchidojo@gmail.com

mobiel 06-34828594 ook voor Whatsapp

Zie onder het verhaal van Michael en Dick klik op de link

Geachte lezers 2020

 

2020-1: Aikijutsu werkt samen met High five Nissewaard.

Met heel veel plezier hebben wij inmiddels de 2e groep kinderen van ons “High five” project mogen verblijden met het certificaat van deelname.
Deze groep bestond eerst uit zowel jongens als meisjes.
Helaas haakte de jongens gedurende de 8 weken af en bleef deze groep fantastische meiden over.
Ze hebben behoorlijke stappen gemaakt met de beginselen van het Aikijutsu. We hopen dan ook dat deze meiden de stap maken om lid te worden van onze club in Spijkenisse, om het pad van deze fantastische krijgskunst verder te volgen.
Met het behaalde Certificaat van deelname hebben de kinderen ook hun eerste Gele slip gekregen en mogen deze gelijk dragen als ze bij ons komen trainen.

2020-1 Seiza

 

Voor een juiste seiza is het van het allergrootste belang dat de rug recht is
en de nek goed gestrekt. Seiza is een sociale, beleefde, bijna onderdanige
houding.
Welke knie eerst.
Om in seiza te gaan zitten stap je iets naar achter met de linkervoet, en
plaats de linkerknie op de grond (de tenen zijn geplooid). In Aikido en
andere op het zwaard gebaseerde krijgskunsten staat men meestal recht
met de rechtervoet eerst, en plaatst men eerst de linkerknie op de grond.
Dit demonstreert behoedzaamheid, omdat men het zwaard op de linker
heup draagt, en het trekt met de rechterhand, kan men sneller reageren
als men de linkerknie eerst op de grond plaats, de linkerhand eerst op de
mat plaatst bij het groeten, enz.
Als men echter wil tonen dat men vreedzame bedoelingen heeft, zal men
de rechterknie eerst op de grond plaatsen. Dit ziet men bijvoorbeeld in
kyudo, het ceremonieel boogschieten, waar men met de linkervoet eerst
rechtkomt en op de rechterknie eerst gaat zitten. Dit hoewel in warihiza,
de geknielde stand voor schieten op het slagveld, de linkerknie op de
grond is. De reden hiervoor is dat de ceremonies aan het keizerlijk hof
vooral gericht waren op het beletten van een aanslag. Het zitten met de
rechterknie op de grond maakt het moeilijker snel een schot in de richting
van de kamiza af te vuren. In kyudo gaat men er van uit dat men enkel
de seiza positie aanneemt en een zittende groet uitvoert als men zeer
beleefd wil zijn, en niet als men aggressie verwacht. In sommige Aikido
scholen plaatst men daarom ook de rechterknie eerst op de grond.
In vele stijlen plaatst men ook gewoon beide knieen tegelijk op de grond.
In Yagyu Shinkage-ryu, Yagyu Seigo-ryu, noh theater, thee ceremonie en
Shinto neemt men een half stapje achteruit met de linkervoet en zakt dan
met beide knieen tegelijk naar de grond. Dit is ook de aangewezen
methode als men een kimono zonder hakama draagt.
Hierbij moeten we niet vergeten dat in
vele battojutsu kata’s de linkervoet vooruit gezet wordt bij nukitsuke (het
trekken van het zwaard), in het bijzonder in de Yagyu stijlen. In
ongewapende stijlen zou het eigenlijk geen verschil maken welke knie
men eerst op de mat zet. Overlappen van de tenen
Plaats uw tweede knie op de grond, leg de tenen plat en ga zitten op de
binnenkant van de voeten (tussen de hielen). De grote tenen raken elkaar
of mogen lichtjes overlappen. Het hangt af van de omstandigheid en uw
geslacht of de rechterteen over de linkerteen mag of omgekeerd, maar
veel belang moet u daar niet aan hechten. Dit is de minst vermoeiende
seiza.
Het laten overlappen van de tenen kan de druk op de wreef van de
voeten verminderen, maar kan anderszijds de knieen meer belasten.
In iaido en andere gewapende stijlen waar men snel moet rechtkomen, zit
men niet tussen de hielen. De enkels worden dichter bij elkaar gehouden,
ongeveer zoals in kiza (seiza met de tenen in de mat geplooid), met de
hielen onder het achterwerk, en de knieen meer recht vooruit gericht.
Ideaal blijft er ook enige ruimte tussen de dijen en de kuiten. Dit is echter
moeilijk lang vol te houden.
Soms ziet men mensen de voeten over mekaar leggen, maar dit is fout,
het verbreekt het evenwicht en maakt het onmogelijk om de rug recht te
houden.
Bovendien kan in die positie een aanvaller u gemakkelijk
klemzetten door op uw bovenste voet te gaan staan indien u ongewapend
bent.
Nog belangrijker, deze houding is zeer informeel, om niet te zeggen
onbeleefd, boeren en chonin zitten zo, maar een samurai niet, zeker niet
op formele gelegenheden (en training in de krijgskunsten in een zeer
formele gelegenheid).
Afstand tussen de knieen.
De knieen staan ongeveer 2 vuistbreedtes uit elkaar, voor vrouwen 1
vuistbreedte. Zorg dat uw knieen niet zo ver uiteen staan dat men u een
stamp tussen de benen kan geven.
Positie van de handen
De handen liggen rustig op de bovenste helft van de dijen, de vingers zijn
bijeen en iets naar binnen gedraaid. De schouders moeten absoluut
ontspannen hangen, en mogen niet opgetrokken zijn. Zorg dat uw
ellebogen niet uitsteken, hou ze tegen het lichaam, maar niet
krampachtig. Plaats ook uw handen niet op uw knieen met de duimen
naar buiten; iemand die naast u zit kan zo gemakkelijk een klem
aanzetten (bv. Een aikido Sankyo).
Om recht te staan uit seiza is het belangrijkste ook weer dat u de rug en
het hoofd rechtop houdt, en niet voorovergebogen en steunend op uw
knieen of op de grond als een bejaarde rechtkruipt.
Let op de rechte rug en nek, bij het groeten en bij het rechtstaan of gaan
zitten.
Probeer bij het gaan zitten of rechtkomen op dezelfde plaats te blijven.
Sommigen zetten de voet een stap vooruit bij het rechtkomen of achteruit
bij het neerzitten, met hanmi handachi als tussenpositie. Het nadeel
hiervan is dat u bijna twee stappen vooruit komt bij het rechtstaan en
twee stappen achteruit schuift bij het neerzitten. Spring niet recht en laat
u ook niet neervallen, u moet gaan zitten “zoals de dauw zich zet op het
gras” en rechtstaan “zoals mist opstijgt van een veld”.

2020-1: Atemi

Atemi
Voor veel mensen roept het woord atemi het beeld van een karateslag op, aangezien het doel van karate training erin bestaat de tegenstander te vernietigen met een vuistslag of een stamp.
Ik schrijf dit hoofdstuk omdat velen denken dat er in de studie van aikido geen plaats is voor atemi.
Het is een feit dat, in de huidige aikidobeoefening, atemi geweerd worden omwille van het risico de beginners te kwetsen, en ook om te vermijden dat men door de studie van atemi de moeilijker technieken zou gaan verwaarlozen. Nochtans hebben degenen die beweren dat in aikido geen atemi thuishoort, nog minder dan niks van aikido begrepen. Ueshiba Morihei O-sensei definieerde aikido als volgt: “Aikido is er invliegen en er op slaan” (irimi en atemi). Alle technieken van aikido bevatten meerdere atemi.
Etymologisch gezien drukt ateru het idee uit de prijs van een stuk grond juist te kunnen schatten. Door uitbreiding krijgen we; precies plaatsen, op de juiste plaats terechtkomen, het doel raken. Het woord bevat dus het idee van succes. Mi betekent persoon of lichaam.
Atemi betekent het slaan naar vitale punten, om bewusteloosheid of dood te veroorzaken. Iemand oppervlakkig kwetsen of zelfs een been breken is geen atemi. Een aikido atemi wordt gebruikt om de intentie van de aanvaller te domineren, zijn aandacht en evenwicht te verbreken en het verloop van zijn handeling te verstoren. Van deze lichte atemi’s kan men overgaan naar de dodelijke atemi. Denk hierbij aan het mogelijk gebruik van een mes.
Als je de acupunctuurpunten bestudeert zoals ze tegenwoordig ontwikkelt worden, hoop ik dat je zal begrijpen dat de punten die genezing kunnen brengen, evengoed de dood kunnen veroorzaken. Dit is een goed voorbeeld dat aantoont dat alles een achterkant (ura) zowel als een voorkant (omote) heeft.
Uit “Aikido”, Nobuyoshi Tamura

2019-11: Shizentai

Shizentai betekent voor de overgrote meerderheid van de mensen in de vechtsporten “natuurlijke houding”
en dat is het einde van hun zoektocht naar begrip.
Shizentai is een van de hoogste uitdrukkingen van Budo.
Shizentai betekent niet alleen in een natuurlijke positie te staan,
maar het betekent ook bereid zijn om met elke situatie om te gaan.

Shogun Tokugawa Iemitsu.

I find this interesting words from
Shogun Tokugawa Iemitsu.

The strong, manly ones in life are those who understand the meaning of the word patience. Patience means restraining one’s inclinations. There are seven emotions: joy, anger, anxiety, love, fear, grief, and hate; and if a man does not give way to these, he can be called patient. I am not as strong as I might be, but I have long known and practiced patience.