2019-10 Aikikai & AIKI-JUTSU

Zaterdag 5 oktober 2019 was het bestuur van de NVBL aanwezig in Coevorden .
Er was een drie dagen Aikikai & Aiki-Jutsu stage van Furi Suku Ryu georganiseerd met Shihan Piotr Borowski 6e dan en Shihan Cees de Jongh 8e dan
Beide stage stages waren bijzonder leerzaam. Extra aandacht in de les van Shihan Piotr Borowski o.a in het langzaam opbouwen en duidelijk de technieken laten zien .
En niet op topsnelheid waardoor sommige technieken slordig werden .
Bij Shihan Cees kwam o.a ook naar voren het praatje , plaatje en daadje
Het voor doen naar verschillende richtingen .
Het was een goed georganiseerde dag mijn komplimenten aan de organisitoren van deze stage dagen .
Namens de voorzitter
NVBL
Nico Waerts

2019 : Fosfaatpool Training Karate

FOSFAATPOOL TRAINING KARATE

Deze training vorm is zeer geschikt voor wedstrijd vechters alleen sparren/kumite is niet voldoende
De zogenaamde fosfaatpool training is gericht op het verkleinen van de hersteltijd van het eerder beschreven creatinefosfaatsysteem en het vergroten van de creatine opslag.
Hierdoor leert het lichaam de verbruikte hoeveelheid creatine sneller aan te vullen waardoor we maximale (explosieve, krachtige) inspanningen langer vol kunnen houden. Omdat het hier gaat om een systeem wat van zichzelf weinig capaciteit heeft (genoeg voor 10-20 seconden) lijkt het misschien niet helemaal in het straatje van conditietraining te passen.
Toch gaat het hier om een energiesysteem wat uitgeput kan raken, en waarbij training het uithoudingsvermogen van dit systeem kan verbeteren. Zeker niet onpraktisch aangezien het creatinefosfaatsysteem een zeer krachtige bron van energie is.
Fosfaatpool training dient volgens de volgende richtlijnen te gebeuren:
15-20 sec. maximale explosieve inspanning (met daarbij ook de intentie om zo explosief als mogelijk te bewegen!);
-3 tot 5 herhalingen/sets;
Rustpauzes in een verhouding van 1 tot 2, bijvoorbeeld 30 sec. rust tegenover 15 sec. inspanning. In de rustperiode kan het creatinefosfaatsysteem zichzelf weer aanvullen.
Een praktijkoefening volgens dit systeem zou kunnen zijn:
15 seconden voluit stootcombinaties op de zak, gevolgd door 30 sec. actieve rust waarbij de stoten in een langzaam en beheerst tempo worden uitgevoerd. Deze handeling wordt 3 tot 5 keer herhaald.

Zoals gezegd is fosfaatpool training gericht op het vergroten van de creatine opslag. De verwachting bij deze training is dat het tijdens de daarop volgende herstelperiode zal ‘supercompenseren’ door het opslaan van meer creatine in de spieren.Supercompensatie houdt in dat het lichaam na uitputting of beschadiging door zware lichamelijke training zich gaat voorbereiden om dergelijke lichamelijke belasting in het vervolg beter het hoofd te kunnen bieden. De voorbereiding in dit geval is het vergroten van de eigen creatine opslag

Nico Waerts Budokai Texel

2019:Ma, Maai, Zanshin 間と間合と残心, drie belangrijke budoprincipes

Een Interessante beschrijving van Ma, Maai, Zanshin

Ma, Maai, Zanshin 間と間合と残心, drie belangrijke budoprincipes

Ma 間, laat zich letterlijk vertalen als “interval” en het is een begrip dat vaker terugkomt in budo. Ma kan geïnterpreteerd worden als “timing” in de zin dat er een moment of interval is om aan te vallen.

Ma ook gebruikt worden in het woord sukima 隙間. Suki is kans/mogelijkheid; sukima is een moment dat er een mogelijkheid in de verdediging van een opponent valt = opening.

Kokoro-ma 心間 is interval in de geest (kokoro 心). Het is het moment waarop de geest een moment van onoplettendheid. Kokoro-ma is het moment om de aanval te plaatsen.

Ma 間, ma-ai 間合, sukima 隙間 en kokoro-ma 心間 zijn concepten die dicht bij elkaar liggen. Belangrijk is dat “ma” een concept is van een kort ogenblik, zoals een vonk die ontstaat tussen twee vuurstenen als ze elkaar raken.

Er is een aantal momenten waarop er aangevallen kan worden. wanneer er sprake is van een kokoro-ma 心間/sukima 隙間/ma 間. Deze momenten worden ook wel datotsu no kikai 打突の機会 (kansen om te raken) genoemd:

Bron (Hatakeyama Goro)

2019: Kihon Kumites’s

Kihon kumite’s

In de de diverse karate stijlen komen diverse Kihon kumite’s vormen voor. Een goede trainingsvorm die vaak in een lijn getraind worden. De div. Kihon Kumite’ is een zeer goed hulpmiddel om het gevoel voor afstand en timing te leren. verdediging en aanval en in beweging moeten onmiddellijk samen worden uitgevoerd .
Belangrijk is dat er op de volgende punten goed aandacht wordt gegeven.

.• Kime (uitstraling) met kia)
Ma-ai, (gevechtafstand )
Sundom (huidcontrole)
Sundom leert veilig vertrouwen in nauwkeurigheid en timing, maar je moet nog steeds de effecten van impact op zowel jou als je tegenstander begrijpen. Hier onder een paar vormen die eigenlijk bij div karate stijlen worden gebruikt.

Kihon Sanbon Kumite
Trainingsvormen – 3-stapsgevecht: 3 aanvallen, op de laatste volgt 1 verdediging gevolgd door tegenaanval.

Kihon Ippon kumite
Trainingsvormen – 1-stapsgevecht: 1 aanval, 1 verdediging gevolgd door tegenaanval.

Kihon San – Ren kumite
Trainings vormen – 3-stapsgevecht: 3 verschillende aanvallen bv.Tori begint met Seiken Jodan Tsuki, Seiken Chudan Tsuki, en Seiken Gedan Tsuki aan te vallen. Uke reageerd met 3 verschillende verdedigingen met tegen aanval